Przejdź do treści

Jak prowadzić poradnię psychologiczną/psychoterapeutyczną zgodnie z prawem?

👉 Jesteś psychologiem/psychoterapeutą i chcesz zacząć działać na większą skalę?

👉 Chcesz połączyć siły z innym terapeutą, aby wspólnie otworzyć poradnię?

👉 A może nie masz wykształcenia psychologicznego, ale chcesz stworzyć placówkę świadczącą usługi psychologiczne lub psychoterapeutyczne?

Niezależnie od tego, na które pytanie Twoja odpowiedź brzmi “tak” (a nawet jeśli Twoja historia jest jeszcze inna) dobrze, abyś od początku miał/miała świadomość jakie wyzwania prawne stoją przed Tobą w związku z planowaną działalnością.

poradnia psychologiczna

Jest kilka obszarów, które są szczególnie istotne:

  1. Jaką formę prawną wybrać?
  2. Czy muszę zarejestrować podmiot leczniczy?
  3. Na co zwracać uwagę przy wyborze lokalu?
  4. Jak przygotować umowy z personelem?
  5. Jakie dokumenty warto mieć w poradni (regulamin, zgody, umowy na zajęcia grupowe itp.)
  6. Jak skutecznie zadbać o ochronę danych osobowych?
  7. Jak wdrożyć standardy ochrony małoletnich?

1. Jaką formę prawną wybrać

Nie ma żadnych ograniczeń co do formy prawnej poradni psychologicznej. Możesz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, ale możesz też założyć spółkę. Przed wybraniem formy prawnej, która będzie dla Ciebie najlepsza zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy – ograniczeniu odpowiedzialności? zmniejszeniu kosztów? optymalizacji podatkowej?

2. Czy muszę zarejestrować podmiot leczniczy

Jeżeli planujesz zatrudniać lekarza (np. psychiatrę), pielęgniarkę lub fizjoterapeutę, prawdopodobnie niezbędne będzie zarejestrowanie podmiotu leczniczego. W innych przypadkach – jeżeli w skład personelu poradni wejdą np. tylko psychologowie, psychoterapeuci, logopedzi –  nie będziesz mieć takiego obowiązku.

3. Na co zwracać uwagę przy wyborze lokalu

Jeżeli Twoja poradnia nie będzie podmiotem leczniczym, Twój lokal nie musi spełniać restrykcyjnych wymagań. Jeżeli będziesz prowadzić działalność jako podmiot leczniczy, wymogów dotyczących lokalu będzie więcej.

Na pewno musisz wywiązywać się z obowiązków, jakie przepisy prawa budowlanego nakładają na pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi.

    4. Jak przygotować umowy z personelem

    Personel jest Twoim najważniejszym “zasobem”. Oczywiście priorytetem jest zatrudnienie jak najlepszych specjalistów. Jednocześnie jednak ważne jest, aby od początku dobrze ułożyć Wasze relacje. Bardzo pomocne jest przygotowanie umów, które z jednej strony będą zabezpieczać Twoje interesy, ale z drugiej pokażą specjalistom, że jesteś uczciwym partnerem biznesowym.

    5. Jakie dokumenty warto mieć w poradni

    Przed przygotowaniem dokumentów musisz ustalić jakie usługi będą świadczone w poradni, w jakiej formie, dla kogo, jak będziesz zorganizowany system rezerwacji wizyt i płatności, czy będą zajęcia grupowe itp. itd.

    Dopiero po uporządkowaniu tych kwestii można przystąpić do przygotowywania dokumentów. Ich forma i treść będzie różna – w zależności do tego co i jak planujesz robić. Praktycznie zawsze trzeba będzie jednak przygotować regulamin (zasady współpracy), wzory zgód, informację RODO, dokumenty na stronę internetową.

    Zadbaj o to, aby dokumenty były nie tylko zgodne z prawem, ale też efektywne, tzn. aby pozwalały Ci zaoszczędzić czas, zminimalizowały straty finansowe i dały poczucie bezpieczeństwa. 

    Nawet najlepsze dokumenty nic nie dadzą, jeżeli nie zostaną odpowiednio przyjęte. Dlatego bardzo ważne jest stworzenie “ścieżki pacjenta”, czyli zaplanowanie co podpisuje pacjent (albo rodzic), na jakim etapie, w jakiej formie itp.

    6. Jak skutecznie zadbać o ochronę danych osobowych

    O ochronie danych osobowych musisz pamiętać od samego początku – już na etapie rekrutacji personelu. Musisz informować kandydatów, a potem członków personelu, pacjentów, kontrahentów itp. o tym, jak przetwarzasz ich dane osobowe.

    Jednocześnie od początku musisz zadbać, aby dane osobowe, które zbierasz były u Ciebie bezpieczne. Chodzi tu zarówno o zabezpieczenia techniczne (np. zamykane szafy na dokumenty papierowe, hasła na komputerach), jak organizacyjne (np. przekazywanie danych tylko osobom, które mają do tego odpowiednie upoważnienie).

    7. Jak wdrożyć standardy ochrony małoletnich

    Jeżeli w poradni będziesz świadczyć usługi dla małoletnich, musisz wdrożyć odpowiednie procedury zapewniające im bezpieczeństwo. 

      Jeżeli chcesz porozmawiać i dowiedzieć się więcej albo jeżeli wiesz już, jakiej pomocy potrzebujesz, napisz do mnie na adres aneta@liszewskamadra.pl – umówimy się na spotkanie i podejmiemy decyzje, co do dalszej współpracy.